Technologie

Social media pod kontrolą. Jak monitorować profile swojej marki?

Pamiętacie jeszcze złote czasy Facebooka, kiedy dla dobrych zasięgów trzeba było naprawdę niewiele? Dziś nie wystarczy już „ robić” social media. Nie przejdą clickbaitowe tytuły, posty sztucznie napędzające zaangażowanie użytkowników i banalne konkursy. Administratorzy, którzy nie dostosują się do zmian na portalach społecznościowych, mogą spodziewać się co najmniej spadków zasięgów. W cenie pozostaje autentyczne zaangażowanie użytkowników, a carbon monoxide za tym idzie: web content dopasowany do ich potrzeb.

Stawka jest jednak zbyt wysoka, by polegać jedynie na intuicji. Warto zwracać uwagę na te wskaźniki, które mówią nam, jak odbierana jest nasza aktywność w social mediach. Śledźmy nie tylko zasięg i wyświetlenia postów, lecz także reakcje, komentarze i udostępnienia– te warte są dziś najwięcej.

W tym zestawieniu znajdziesz narzędzia, które dostarczą ci jeszcze więcej twardych danych. Pozwolą m.in. przeanalizować, kim są twoi fani (Facebook Target market Insights), dostarczą rozbudowaną analitykę i wesprą moderację profili (Sotrender, NapoleonCat), a także będą kompleksowo monitorować to, co o twojej marce mówi się w mediach społecznościowych i nie tylko (Brand24, Newspoint).

Facebook Target Market Insights

Narzędzie od Facebooka. Szczególnie użyteczne, jeżeli chcesz poznać bliżej swoich fanów. Znajdziesz w nim szczegółowe informacje o osobach, które obserwują twój profil– od danych demograficznych, przez polubione strony i lokalizację, aż po formy aktywności w serwisie. Dowiesz się m.in., jakie mają wykształcenie, w jakiej branży pracują, na jakich urządzeniach najczęściej korzystają z Facebooka, a nawet … jaki jest ich obecny condition związku.

CENA: Za darmo.

ZALETY: Dostępność, wszystko w formie przejrzystych wykresów.

WADY: Słabo radzi sobie z małymi fanpage’ami (prawdopodobnie dlatego, że liczba danych jest niewystarczająca do pogłębionej analizy).

Sotrender

Znany z rozbudowanych raportów, które wygenerujesz za pomocą kilku kliknięć. A w nich czeka na ciebie naprawdę sporo danych, m.in. zasięg i wyświetlenia postów, rodzaje zasięgu, przyrost liczby fanów, demografia, zaangażowanie użytkowników. Sotrender zrobi też za ciebie zestawienie postów marki, wskaże najlepsze publikacje i podsumuje działalność administratora. Jest też opcja porównania się z konkurencją i panel do moderacji.

CENA: Podstawowy pakiet dla jednego profilu to koszt 80 zł * miesięcznie (1 użytkownik, 90 dni historycznych danych), najpopularniejszy kosztuje 230 zł i umożliwia analizę danych z pięciu profili (3 użytkowników, 180 dni historycznych danych).

ZALETY: Przejrzysta forma raportów, praktyczne wskazówki (Sotrender wskaże, co możesz poprawić).

WADY: Opcja z panelem do moderacji dodatkowo płatna. 14-dniowa WERSJA TESTOWA pozwala na korzystanie ze wszystkich funkcji Sotrendera, ale do dyspozycji masz dane tylko z 30 ostatnich dni.

UŻYJESZ DO: Facebook, Instagram, Twitter, YouTube.

NapoleonCat

Dostarczy raporty ze szczegółowymi danymi (zasięg, przyrost liczby fanów, demografia, zaangażowanie, aktywność administratora and so on), pozwoli porównać się z konkurencją i moderować komentarze. Moją ulubioną częścią raportów NapoleonCat jest ta dotycząca efektywności postów: w jednym miejscu zebrano informacje o średnim czasie życia posta, najbardziej angażujących dniach, godzinach i typach publikacji.

CENA: Koszt pakietu w wersji podstawowej to 81 zł (12-miesięczne archiwum danych, 1 profil, 1 użytkownik). Za pakiet Pro trzeba zapłacić 165 zł (24-miesięczne archiwum danych, 1 profil, 1 użytkownik).

ZALETY: Kalendarz publikacji i publikator, za pomocą którego zaplanujesz posty z poziomu narzędzia. Duży plus za opcję moderacji w cenie pakietów.

WADY: Very same raporty wydają mi się mniej przejrzyste, ale warto, byś oceniła sama, z którymi pracuje ci się lepiej.14-dniowa WERSJA próbna daje możliwość korzystania ze wszystkich funkcji, ale dla 3 użytkowników i 10 profili.

UŻYJESZ DO: Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, LinkedIn, Google My Company.

Brand24

Narzędzie, które pozwoli monitorować wzmianki na temat twojej firmy lub twojego produktu, nie tylko w mediach społecznościowych.

CENA: Koszt podstawowego pakietu to 149 zł (masz do dyspozycji 4 zwroty kluczowe, co sprawdzi się dla jednego produktu), najpopularniejszy kosztuje 299 zł (dla małych i średnich company, możesz śledzić 10 zwrotów).

ZALETY: Narzędzie szczególnie warte uwagi, jeżeli stawiasz na real time advertising and marketing.

Jak działa? Na wstępie podajesz zwroty kluczowe, które chcesz obserwować (np. Forbes, Forbesie, Forbesa etc.), a Brand24 szuka ich dla ciebie w internetowych wpisach. W zależności od wybranego pakietu lista wzmianek aktualizowana jest dwa razy na dobę, carbon monoxide godzinę, co 30 minut lub w czasie rzeczywistym. Na podstawie zebranych danych narzędzie tworzy infografiki i proste raporty.

WADY: Ograniczona liczba zwrotów kluczowych, czas aktualizacji zależny od wybranego pakietu. Dostępna jest wersja testowa, ale w nieco okrojonej wersji.

Newspoint

Również do monitoringu internetu, ale dla mnie ze zdecydowanie przyjaźniejszym interfejsem. Podobnie jak Brand24 pozwala na szybkie tworzenie infografik i prostych raportów, dodatkowo możesz porównać się z konkurencją.

CENA: Najprostszą wersję można wykupić już za 89 zł i nie ma ograniczeń carbon monoxide do liczby śledzonych zwrotów, a aktualizacja danych nawet w najtańszym pakiecie następuje w czasie rzeczywistym. Najczęściej wybierany pakiet Pro kosztuje 449 zł i pozwala pracować na 6 projektach.

ZALETY: Duży plus za próbę nadążania za trendami– od niedawna monitorują także TikToka. Bardzo użytecznym wskaźnikiem jest ekwiwalent reklamowy obliczany dla każdej wzmianki (dla social mediów szacowany na podstawie wartości CPC, czyli kosztu kliknięcia reklamy).

WADY: Słaba wersja testowa– strategy trial nie obejmuje danych z prasy, RTV, Instagrama i Facebooka.